Lanzarote Januari 2012

Door Harald

Vorig jaar om deze tijd waren de plannen al gesmeed en zou 2011 het jaar van de waarheid worden. Goed de winter doorgekomen werd al gauw het eerste “trainingskamp” geboekt. Samen met Frans naar het ons zo geliefde Mallorca. Na ruim 600 km in die 1e week van Maart rondgetoerd te hebben was bij terugkomst in Nederland de zomer al begonnen. Kortom het kon niet beter. Het hele voorjaar lekker toeren op woensdag en zaterdag en zondags natuurlijk met ons clubke. Kilometers zat in de benen en alles op schema tot de daadwerkelijke zomer dus moest beginnen. Regen, regen en voor de afwisseling regen dus fietsen was voorbij. Vooral de zondagmorgen werd een probleem want om nou iedere zondagmorgen weer ‘terug te kruipen’!

Gevolg; met 92 kilo de zomer uit komen in de wetenschap dat er ’s winters toch al gauw een kilootje of 5 bij komt. En nou ? Een starterpakketje dan maar. Proteïne.nu bracht uitkomst en zo kwam ook ik terecht in de wereld van de eeuwige strijd. Maar het doel heiligt de middelen zei een wijs heer eens dus daar ging ie dan. In een mum van tijd vlogen de kilo’s eraf en het was nog niet vies ook. Die horde was genomen, op naar stap 2: veel kilometers.

Ondanks dat de winter van 2012 geen winter mocht heten was er toch weinig gelegenheid om op de 29” te stappen dus dat moest anders. Met het tripje van 2011 nog in het geheugen een strategisch plan bedacht. Om de chef de(thuis) equipe in de stemming te brengen even gauw een tripje geregeld naar Lanzarote met in het achterhoofd de ervaringen die ik daar met Henk Lubberding had opgedaan, na Mallorca, het fietseiland ,zeker zo vroeg in het jaar. Daar aangekomen constateerde mijn ega dat er volop aan fietsverhuur werd gedaan. ‘Ook toevallig’ zei ik nog om snel een specialized (wat zullen de gebroeders uit Goirle trots op me zijn !) vast te leggen voor de vrijdag. Ook kon ik me nog inschrijven voor een MTB tochtje over het eiland van 45 km. Ook leuk ! Om toch het hele gezelschap een fijne vakantie te bezorgen op vrijdag, tegelijk met mijn fietstocht over het eiland, een wellness arrangementje geboekt. Het is haar gegund!

Om klokslag 11.00 werd ik op woensdag opgehaald bij het hotel voor de MTB tocht. Toevallig had ik een setje bij van ons mooie OGOTT tenue zodat nu ook Lanzarote volledig op de hoogte is van ons bestaan. De moutainbike was volgeveerd, niet iets waar mijn voorkeur naar uitgaat, en dat was maar goed ook. Het eiland is eigenlijk een grote vulkaan waardoor de ondergrond keihard is. Wel is het prachtig om zo door dit ruwe landschap te fietsen. Zo ver je kijken kunt lava en altijd richting zee rijden. Kortom, ook voor een niet zo’n moutainbikefan super om te doen. Terug in het hotel lekker samen met mijn kledingsetje in bad waarna het lekker op het balkon kon wachten tot het vrijdag was.

Na de rustdag op donderdag was het eindelijk zover om lekker met de racefiets over het eiland te knallen. De route zat in mijn hoofd en zou 100 km gaan bevatten. Het vrouwtje veel plezier wensend in de wellness vertrok ik richting Femmes in de wetenschap dat daar de steilste klim van Lanzarote ligt. De wind had ik meteen op kop dus het was meteen serieus. Het enige wat ik nog weet van deze klim was dat Maarten, de krokettenman uit Goirle, hier niet fietsend naar boven kwam. Wat er ook gebeurde, ik moest en zou naar boven fietsen. Gelukkig had mijn fiets een triple ,maar toch bleek het een hele klus. Gelukkig heb ik de hele klim gefilmd zodat een discussie, iets waar Maarten van leeft, niet mogelijk is. Boven aangekomen lekker afdalen naar yaiza om daar de geweldige weg te volgen naar la geria door de wijnbouwstreek van lanzarote. Via Tao, Tiagua en Soo naar La Santa waar zich het beroemde sportcomplex Club La Santa zich bevindt. Dit was jaren de thuisbasis van Henk Lubberding tijdens zijn stages op Lanzarote. De club was deze keer voorzien van volop Bewaking omdat het complete formule 1 team van Ferrari zich daar had verschanst. In het dorpje La Santa een heerlijke spagetti naar binnen gewerkt ging ik op weg naar het national park Timanfaya. Dit is een van de mooiste wegen welke ik ooit gefietst heb.

OGOTT op Lanzarote

Eenmaal lang de ingang van het park krijg je nog een lekkere klim waarna je na de bocht een kaarsrechte weg voor je krijgt van wel 10 km lang die je mag dalen en dus met een snelheid van tegen de 80 kunt nemen doordat je zo ver weg kunt kijken. Halverwege kun je zomaar een hoop kamelen ( met 1 bult?) tegen komen ! Beneden aangekomen ben je weer in Yaiza en ben ik richting El Golfo gegaan. De naam is toepasselijk. Mooie golven! Het laatste gedeelte langs de kust ging richting PLaya Blanca maar de weg was afgesloten ivm wegwerkzaamheden zei een verkeersregelaar. Eigenwijs als ik ben toch maar doorgereden en kwam ik midden in filmopnames terecht van een nieuw type Mercedes. Daarom was de weg dus afgesloten en bleek de Spanjaard een grote jokkebrok! Gelukkig stond ook hier mijn camera aan en hebben we dus de beelden nog. Aangekomen in Playa Blanco zat de tour erop en het was fantastich. Fiets ingeleverd en lekker naar het strandtentje waar ons vrouw ook naar toe zou komen. Op zaterdag weer naar huis, er moesten immers weer frietjes gebakken worden, en toen volgde toch nog een domper : HET WAS WINTER GEWORDEN !!!!

Het tripje zit er op , en eerlijk is eerlijk, we hebben er allebei van genoten, Franka een heerlijk zacht nieuw huidje en ik de eerste mooie, warme kilometers in de benen. Het voorzichtig laten vallen van ‘naar Mallorca in de 1e week van Maart’ kan nu toch geen probleem meer zijn?

Voor een overzicht van alle filmpjes van OGOTT, klik hier!